Spis treści:
- Produkcja i premiera modelu w Dieppe
- Układ napędowy z trzema silnikami i moc aż do 470 KM
- Rozkład masy 49 51 i adaptacyjne zawieszenie z hydraulicznymi ogranicznikami
- Wrażenia z jazdy w Laplandii i tryb Track bez ingerencji systemów stabilizacji
- Parametry baterii 89 kWh, ładowanie 190 kW i zasięg do 555 km
- Słownik pojęć
Produkcja i premiera modelu w Dieppe
Produkcja Alpine A390 rusza w 2025 roku w fabryce w Dieppe, która specjalizuje się w sportowych modelach marki. Oficjalna prezentacja odbyła się 27 maja, dokładnie w 70. rocznicę założenia Alpine. Samochód dołącza do gamy obok A110 i A290 jako trzeci filar ofensywy produktowej.
Układ napędowy z trzema silnikami i moc aż do 470 KM
A390 oparty jest na architekturze trzech silników elektrycznych – dwóch z tyłu i jednym z przodu. Taki układ pozwala uzyskać napęd na cztery koła i wyjątkową kontrolę trakcji. Wersja GT osiąga 400 KM i przyspiesza do setki w 4,8 sekundy. Wariant GTS oferuje 470 KM i 808 Nm momentu obrotowego. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 3,9 sekundy. To wyniki porównywalne z innymi elektrycznymi SUV-ami segmentu premium, jak np. Chery Tiggo 7 Pro SE, który także oferuje atrakcyjny stosunek osiągów do ceny.

Rozkład masy 49 51 i adaptacyjne zawieszenie z hydraulicznymi ogranicznikami
Układ masy 49 procent przód i 51 procent tył zapewnia zwinność i lepsze prowadzenie. Alpine A390 wykorzystuje platformę AmpR Medium, zaprojektowaną z myślą o pojazdach elektrycznych. Zastosowano hydrauliczne ograniczniki zawieszenia, które poprawiają stabilność w zakrętach i komfort jazdy.
- Platforma: AmpR Medium
- Zawieszenie: adaptacyjne z ogranicznikami hydraulicznymi
- Wrażenie z jazdy: jak w kompaktowym coupé
Wrażenia z jazdy w Laplandii i tryb Track bez ingerencji systemów stabilizacji
Prototyp testowano w ekstremalnych warunkach Arktyki, przy temperaturach do -40°C. Samochód utrzymywał stabilność nawet na oblodzonych trasach. Tryb Track pozwala na całkowite odłączenie systemów ESC, co daje kierowcy pełną swobodę i pozwala wykorzystać potencjał systemu Active Torque Vectoring.
Tryb jazdy Track w Alpine A390:
Funkcja | Opis |
---|---|
ESC | Możliwość całkowitego wyłączenia |
Active Torque Vectoring | Precyzyjny rozdział momentu na tylne koła |
Tryb zimowy | Testowany w temperaturach -40°C |
Parametry baterii 89 kWh, ładowanie 190 kW i zasięg do 555 km
Alpine A390 wyposażono w baterię o pojemności 89 kWh, która oferuje zasięg do 555 km według normy WLTP. Obsługuje szybkie ładowanie do 190 kW – ładowanie od 15 do 80 procent trwa poniżej 25 minut. Pojazd posiada także funkcje V2G i V2L, umożliwiające zasilanie zewnętrznych urządzeń lub oddawanie prądu do sieci. Rozwiązania te stosowane są również w innych elektrycznych SUV-ach, jak np. Chevrolet Equinox EV 2025.
Słownik pojęć
AmpR Medium – modułowa platforma Renault, używana także w modelach Nissan Ariya i Scenic E-Tech.
Active Torque Vectoring – system rozdzielający moment obrotowy między tylne koła dla lepszej trakcji.
Tryb Track – tryb sportowy z całkowitym odłączeniem kontroli trakcji ESC.
Hydrauliczne ograniczniki zawieszenia – komponenty zwiększające komfort i kontrolę podczas jazdy.
V2G i V2L – technologie umożliwiające dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem a siecią lub urządzeniami.
Alpine A390 to nowoczesna interpretacja sportowego crossovera, która łączy osiągi, technologię i praktyczność. Zrównoważony układ napędowy, mocna bateria oraz możliwości personalizacji trybów jazdy czynią z niego ciekawą alternatywę w klasie premium EV.