Spis treści:
- Rozwój technologiczny i nowa strategia marki Lamborghini
- Silnik V12 i przekładnia dwusprzęgłowa – serce nowego modelu
- Lekka konstrukcja i materiały kompozytowe w Revuelto
- Torowa wydajność i nowoczesne zawieszenie supersamochodu
- Wygoda i multimedia we wnętrzu nowego Lamborghini
- Przyspieszenie i dynamika na drodze w realnych warunkach
- Rynek, konkurencja i koszty zakupu modelu Revuelto
- Słownik pojęć
Rozwój technologiczny i nowa strategia marki Lamborghini
Lamborghini Revuelto to pierwszy seryjny pojazd marki wyposażony w układ hybrydowy typu plug-in, łączący silnik V12 z trzema jednostkami elektrycznymi. Prace nad projektem prowadził najpierw Maurizio Reggiani, a potem Rouven Mohr. Inżynierowie musieli opracować zupełnie nową, ośmiobiegową przekładnię i zintegrować ją z napędem na wszystkie koła.
Nowy model stanowi odpowiedź na wyzwania współczesnej motoryzacji i pokazuje kierunek, w jakim podąża marka Lamborghini. Co ciekawe, niektórzy przedstawiciele koncernu woleliby zastosowanie silnika V8 z doładowaniem, ale ostatecznie zdecydowano się zachować charakterystyczny motor V12.

Silnik V12 i przekładnia dwusprzęgłowa – serce nowego modelu
Główna jednostka napędowa Revuelto to 6,5-litrowy silnik V12 o mocy 813 KM, który osiąga maksymalnie 9400 obrotów na minutę. Został on wyposażony w nowe głowice, lżejszy blok i wyższy stopień sprężania. Cały układ hybrydowy generuje łącznie 1001 KM.
- Dwa silniki elektryczne przy przednich kołach
- Trzeci silnik zintegrowany z przekładnią z tyłu
- Akumulator trakcyjny o pojemności 3,8 kWh
Skrzynia biegów została zamontowana poprzecznie, co poprawiło rozkład masy i dało miejsce na tylne elementy aerodynamiczne.

Lekka konstrukcja i materiały kompozytowe w Revuelto
Cała konstrukcja nośna Revuelto wykonana jest z włókna węglowego, a przedni moduł jest pierwszym na świecie wykonanym w tej technologii. Nowa architektura nadwozia pozwoliła zmniejszyć masę całkowitą do 1960 kg i zwiększyć sztywność skrętną o 25% w porównaniu do Aventadora.
Model | Moc (KM) | 0–100 km/h | Masa (kg) |
---|---|---|---|
Revuelto | 1001 | 2,48 s | 1960 |
Ferrari SF90 | 1000 | 2,5 s | 1698 |
Bugatti Veyron | 1200 | 2,6 s | 1995 |
Torowa wydajność i nowoczesne zawieszenie supersamochodu
Revuelto otrzymało klasyczne zawieszenie z kolumnami, wspomagane adaptacyjnymi amortyzatorami. System tylnego skrętu i asymetryczne rozdzielanie momentu przez silniki elektryczne zapewniają precyzyjne prowadzenie.
Samochód rozwija prędkość 100 km/h w 2,48 sekundy, a 150 km/h osiąga w 10 sekund. Dzięki temu pokonuje nawet legendarnego Bugatti Veyrona na dystansie 1 kilometra.
Wygoda i multimedia we wnętrzu nowego Lamborghini
Wnętrze Revuelto to połączenie włoskiego stylu i niemieckiej ergonomii. Materiały są wysokiej jakości, a układ przycisków dopracowany. Kierowca ma do dyspozycji cyfrowy zestaw wskaźników, centralny ekran oraz ekran pasażera.
Lamborghini zaskakuje też praktycznością – ma większy bagażnik z przodu (112 litrów) oraz aż dwa uchwyty na napoje. Dla supersamochodu to niecodzienny widok. Choć schowków nie ma wiele, ogólny komfort użytkowania wypada na plus.
Przyspieszenie i dynamika na drodze w realnych warunkach
W trybie miejskim samochód rusza w ciszy, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Po kilku kilometrach system włącza silnik spalinowy. W trybie Corsa Revuelto pokazuje pełnię możliwości – potężny dźwięk V12, szybkie zmiany przełożeń i płynne przyspieszenie robią ogromne wrażenie.
Nowoczesny układ kierowniczy bez zmiennego przełożenia i tylne skrętne koła poprawiają manewrowość i precyzję prowadzenia. Nowe zawieszenie ogranicza efekt „skakania” i daje lepszy komfort jazdy. W trybie Performance można osiągnąć pełną moc, ale warto zadbać o odpowiedni stan akumulatora.
Rynek, konkurencja i koszty zakupu modelu Revuelto
Lamborghini Revuelto kosztuje 2 400 000 zł i obejmuje 3-letnią gwarancję oraz 8-letnią ochronę baterii. W standardzie kupujący otrzymuje też pakiet 5 przeglądów serwisowych. Według dealerów w Wielkiej Brytanii realny czas oczekiwania wynosi około 18 miesięcy, choć zamówienia sięgają już końca 2026 roku.
W tym przedziale cenowym konkurencja jest mocna – Ferrari SF90 i Aston Martin Valhalla. Jednak Revuelto wyróżnia się potężnym V12 i systemem hybrydowym. To ciekawa alternatywa wobec rozwiązań takich jak Kia EV6 GT, która oferuje dużą moc i nowoczesne technologie za znacznie niższą cenę.
W segmencie SUV-ów uwagę przykuwa również Chery Tiggo 7 Pro SE, który pokazuje, jak różnorodne są dziś możliwości motoryzacyjne wśród marek z różnych segmentów.
Słownik pojęć
V12
Silnik spalinowy dwunastocylindrowy w układzie widlastym. Cechuje się dużą kulturą pracy i wysoką mocą.
Hybryda plug-in
Samochód hybrydowy z możliwością ładowania z gniazdka. Łączy silnik spalinowy z elektrycznym.
Dwusprzęgłowa przekładnia
Automatyczna skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami zapewniająca szybką i płynną zmianę biegów.
Włókno węglowe
Lekki i bardzo wytrzymały materiał kompozytowy stosowany w konstrukcji nadwozi i ram sportowych samochodów.
Napęd na cztery koła (4x4)
Układ przeniesienia napędu, w którym moment obrotowy trafia do wszystkich kół, zapewniając lepszą przyczepność i stabilność.
Torowa dynamika
Zdolność pojazdu do efektywnego i bezpiecznego poruszania się po torze wyścigowym, szczególnie w zakrętach i podczas przyspieszania.