czwartek, 03 lipiec 2025 15:20

Lamborghini Revuelto – nowy początek epoki hybrydowych supersamochodów

Lamborghini Revuelto Lamborghini Revuelto Fot: Youtube.com/@Lamborghini

Nowa era w historii Lamborghini rozpoczęła się od modelu Revuelto, który łączy tradycyjne silniki V12 z nowoczesną technologią hybrydową typu plug-in. To przełomowy projekt nie tylko dla włoskiego producenta, ale także dla całego segmentu samochodów sportowych. Revuelto to nie tylko samochód – to manifest technologiczny, który pokazuje, jak można pogodzić moc, luksus i nowe standardy ekologiczne.

 

Spis treści:

Rozwój technologiczny i nowa strategia marki Lamborghini

Lamborghini Revuelto to pierwszy seryjny pojazd marki wyposażony w układ hybrydowy typu plug-in, łączący silnik V12 z trzema jednostkami elektrycznymi. Prace nad projektem prowadził najpierw Maurizio Reggiani, a potem Rouven Mohr. Inżynierowie musieli opracować zupełnie nową, ośmiobiegową przekładnię i zintegrować ją z napędem na wszystkie koła.

Nowy model stanowi odpowiedź na wyzwania współczesnej motoryzacji i pokazuje kierunek, w jakim podąża marka Lamborghini. Co ciekawe, niektórzy przedstawiciele koncernu woleliby zastosowanie silnika V8 z doładowaniem, ale ostatecznie zdecydowano się zachować charakterystyczny motor V12.

Pomaranczowe Lamborghini Revuelto widziane z gory, zaparkowane na torze wyscigowym z widocznym silnikiem
Fot: Youtube.com/@Lamborghini

Silnik V12 i przekładnia dwusprzęgłowa – serce nowego modelu

Główna jednostka napędowa Revuelto to 6,5-litrowy silnik V12 o mocy 813 KM, który osiąga maksymalnie 9400 obrotów na minutę. Został on wyposażony w nowe głowice, lżejszy blok i wyższy stopień sprężania. Cały układ hybrydowy generuje łącznie 1001 KM.

  • Dwa silniki elektryczne przy przednich kołach
  • Trzeci silnik zintegrowany z przekładnią z tyłu
  • Akumulator trakcyjny o pojemności 3,8 kWh

Skrzynia biegów została zamontowana poprzecznie, co poprawiło rozkład masy i dało miejsce na tylne elementy aerodynamiczne.

Lamborghini Revuelto w pomaranczowym kolorze pokonujace zakret toru wyscigowego, widok z lotu ptaka z pasami czerwono-bialymi
Fot: Youtube.com/@Lamborghini

Lekka konstrukcja i materiały kompozytowe w Revuelto

Cała konstrukcja nośna Revuelto wykonana jest z włókna węglowego, a przedni moduł jest pierwszym na świecie wykonanym w tej technologii. Nowa architektura nadwozia pozwoliła zmniejszyć masę całkowitą do 1960 kg i zwiększyć sztywność skrętną o 25% w porównaniu do Aventadora.

ModelMoc (KM)0–100 km/hMasa (kg)
Revuelto 1001 2,48 s 1960
Ferrari SF90 1000 2,5 s 1698
Bugatti Veyron 1200 2,6 s 1995

Torowa wydajność i nowoczesne zawieszenie supersamochodu

Revuelto otrzymało klasyczne zawieszenie z kolumnami, wspomagane adaptacyjnymi amortyzatorami. System tylnego skrętu i asymetryczne rozdzielanie momentu przez silniki elektryczne zapewniają precyzyjne prowadzenie.

Samochód rozwija prędkość 100 km/h w 2,48 sekundy, a 150 km/h osiąga w 10 sekund. Dzięki temu pokonuje nawet legendarnego Bugatti Veyrona na dystansie 1 kilometra.

Wygoda i multimedia we wnętrzu nowego Lamborghini

Wnętrze Revuelto to połączenie włoskiego stylu i niemieckiej ergonomii. Materiały są wysokiej jakości, a układ przycisków dopracowany. Kierowca ma do dyspozycji cyfrowy zestaw wskaźników, centralny ekran oraz ekran pasażera.

Lamborghini zaskakuje też praktycznością – ma większy bagażnik z przodu (112 litrów) oraz aż dwa uchwyty na napoje. Dla supersamochodu to niecodzienny widok. Choć schowków nie ma wiele, ogólny komfort użytkowania wypada na plus.

Przyspieszenie i dynamika na drodze w realnych warunkach

W trybie miejskim samochód rusza w ciszy, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego. Po kilku kilometrach system włącza silnik spalinowy. W trybie Corsa Revuelto pokazuje pełnię możliwości – potężny dźwięk V12, szybkie zmiany przełożeń i płynne przyspieszenie robią ogromne wrażenie.

Nowoczesny układ kierowniczy bez zmiennego przełożenia i tylne skrętne koła poprawiają manewrowość i precyzję prowadzenia. Nowe zawieszenie ogranicza efekt „skakania” i daje lepszy komfort jazdy. W trybie Performance można osiągnąć pełną moc, ale warto zadbać o odpowiedni stan akumulatora.

Rynek, konkurencja i koszty zakupu modelu Revuelto

Lamborghini Revuelto kosztuje 2 400 000 zł i obejmuje 3-letnią gwarancję oraz 8-letnią ochronę baterii. W standardzie kupujący otrzymuje też pakiet 5 przeglądów serwisowych. Według dealerów w Wielkiej Brytanii realny czas oczekiwania wynosi około 18 miesięcy, choć zamówienia sięgają już końca 2026 roku.

W tym przedziale cenowym konkurencja jest mocna – Ferrari SF90 i Aston Martin Valhalla. Jednak Revuelto wyróżnia się potężnym V12 i systemem hybrydowym. To ciekawa alternatywa wobec rozwiązań takich jak Kia EV6 GT, która oferuje dużą moc i nowoczesne technologie za znacznie niższą cenę.

W segmencie SUV-ów uwagę przykuwa również Chery Tiggo 7 Pro SE, który pokazuje, jak różnorodne są dziś możliwości motoryzacyjne wśród marek z różnych segmentów.

Słownik pojęć

V12

Silnik spalinowy dwunastocylindrowy w układzie widlastym. Cechuje się dużą kulturą pracy i wysoką mocą.

Hybryda plug-in

Samochód hybrydowy z możliwością ładowania z gniazdka. Łączy silnik spalinowy z elektrycznym.

Dwusprzęgłowa przekładnia

Automatyczna skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami zapewniająca szybką i płynną zmianę biegów.

Włókno węglowe

Lekki i bardzo wytrzymały materiał kompozytowy stosowany w konstrukcji nadwozi i ram sportowych samochodów.

Napęd na cztery koła (4x4)

Układ przeniesienia napędu, w którym moment obrotowy trafia do wszystkich kół, zapewniając lepszą przyczepność i stabilność.

Torowa dynamika

Zdolność pojazdu do efektywnego i bezpiecznego poruszania się po torze wyścigowym, szczególnie w zakrętach i podczas przyspieszania.