piątek, 27 czerwiec 2025 19:23

Porsche 911 Carrera 2025 - wersja podstawowa może być klasą samą w sobie

Porsche 911 Carrera Porsche 911 Carrera Fot: Porsche.com

Najnowsza odsłona legendarnego modelu Porsche 911 Carrera nie tylko zachowuje to, co najważniejsze w tej kultowej serii, ale także wprowadza nowe rozwiązania technologiczne, które czynią z niej jeden z najbardziej kompletnych samochodów sportowych dostępnych obecnie na rynku. Model 992.2 przynosi zmiany zarówno wizualne, jak i mechaniczne. Nie są one rewolucyjne, ale wyraźnie podnoszą jakość jazdy, komfort codziennego użytkowania i poczucie nowoczesności.

 

Spis treści:

Zbliżenie na nowoczesny reflektor Porsche 911 z wbudowanym logo
Porsche Carrera - Fot: Porsche.com

Silnik i osprzęt pochodzący z wcześniejszego modelu GTS

Porsche 911 Carrera 2025 wyposażone zostało w sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,0 litra. Nowa jednostka wspiera się na komponentach znanych z poprzedniego wariantu GTS, takich jak większe turbosprężarki i powiększony intercooler. Moc maksymalna wzrosła do 388 KM. Moment obrotowy wynosi 450 Nm.

Auto przyspiesza do 100 km/h w 3,9 sekundy, a w wersji z pakietem Sport Chrono – w 3,7 sekundy. To wyniki godne znacznie droższych modeli. Choć na papierze nie są spektakularne, w praktyce dostarczają ogromnych emocji i dynamiki.

Dane techniczne Porsche 911 Carrera 2025
ParametrWartość
Moc maksymalna 388 KM
Moment obrotowy 450 Nm
0–100 km/h 3,7–3,9 s
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna (PDK)
Napęd Na tylne koła

Karoseria i reflektory z subtelnymi modyfikacjami dla nowego wyglądu

Nowy wariant 992.2 został wizualnie odświeżony, choć zmiany są dyskretne. Zmodyfikowany tylny pas zawiera nową listwę świetlną LED oraz przeprojektowany zderzak z wyżej umieszczoną tablicą rejestracyjną. To poprawia proporcje nadwozia i nadaje sylwetce więcej harmonii.

W przedniej części wprowadzono szersze wloty powietrza. Model wygląda bardziej agresywnie i nowocześnie. Reflektory w technologii matrycowej są teraz standardem, a w wersji HD można je zamówić jako wyposażenie dodatkowe.

Jazda po mieście

Porsche 911 Carrera bez trudu radzi sobie na zatłoczonych ulicach i w miejskim ruchu. Auto zapewnia komfort, intuicyjne sterowanie i bardzo dobre wyciszenie wnętrza. Przestrzeń w kabinie umożliwia wygodną jazdę nawet osobom powyżej 190 cm wzrostu.

Ergonomia wnętrza stoi na bardzo wysokim poziomie. Fotele z 18-kierunkową regulacją oraz dobrze rozmieszczone fizyczne przełączniki zwiększają poczucie kontroli i bezpieczeństwa. W codziennej jeździe 911 wykazuje się wysoką kulturą pracy zawieszenia i precyzją układu kierowniczego.

Na tle nowoczesnych crossoverów takich jak Kia EV6 GT, Porsche 911 prezentuje wyraźnie inny charakter – mniej praktyczny, ale znacznie bardziej angażujący kierowcę.

Widok boczny Porsche 911 Carrera GTS zaparkowanego przy nowoczesnym budynku
Porsche Carrera - Fot: Porsche.com

Koszt i opcje wyposażenia

Podstawowa cena Porsche 911 Carrera 2025 to 654 000 zł. Wersja z dodatkami osiąga cenę 806 000 zł. Na końcowy koszt wpłynęły m.in. lakier Slate Grey Neo, fotele Adaptive Sport Seats Plus, pakiet Sport Chrono oraz reflektory HD LED.

Najbardziej funkcjonalne dodatki to:

  • Sportowy układ wydechowy
  • 18-kierunkowe fotele z elektryczną regulacją
  • Pakiet Sport Chrono z przyciskiem "response"

Opcje takie jak kolor wnętrza czy system nagłośnienia mają bardziej estetyczny niż praktyczny charakter.

Usterki i minusy, które rzuciły się w oczy

Adaptacyjny tempomat działa nierówno i czasem wymaga interwencji kierowcy. Zdarza się, że traci orientację na pasach ruchu lub ustawia zbyt dużą odległość od pojazdu z przodu.

Bezprzewodowa ładowarka pod podłokietnikiem przegrzewa telefon i łatwo o niej zapomnieć. Wentylacja foteli generuje zbyt duży hałas, co może przeszkadzać w dłuższej trasie.

Dla porównania, modele takie jak Chery Tiggo 7 Pro SE oferują więcej systemów wspomagania w standardzie, jednak brakuje im sportowej precyzji prowadzenia.

Niebieskie Porsche 911 Carrera widziane od tyłu z podświetlonym pasem LED
Porsche Carrera - Fot: Porsche.com

Wnioski na temat Carrery

Porsche 911 Carrera 2025 to samochód kompletny, łączący sportowe osiągi z codzienną funkcjonalnością. Dzięki nowoczesnym technologiom i dopracowanemu zawieszeniu, prowadzi się lekko i stabilnie nawet przy dużych prędkościach.

Brak manualnej skrzyni biegów nie zmniejsza przyjemności z jazdy. Automatyczna przekładnia PDK pracuje błyskawicznie i precyzyjnie, szczególnie przy dynamicznych manewrach. Model spełnia oczekiwania zarówno entuzjastów toru, jak i użytkowników miejskich.

To wersja podstawowa tylko z nazwy – pod względem wykonania, osiągów i prowadzenia trudno o lepszy wybór w tej klasie.

Słownik pojęć

PDK – skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem stosowana przez Porsche, zapewniająca błyskawiczną zmianę przełożeń bez utraty ciągu.

Sport Chrono – opcjonalny pakiet sportowy oferujący m.in. dynamiczniejszy tryb jazdy, stoper, funkcję „Launch Control” i specjalny przycisk Sport Response.

Adaptive Sport Seats Plus – sportowe fotele o szerokim zakresie regulacji, zaprojektowane z myślą o wysokim komforcie i trzymaniu bocznym w zakrętach.

Matrix LED – zaawansowany typ reflektorów z możliwością selektywnego oświetlenia drogi, poprawiający widoczność i bezpieczeństwo nocą.

Bokser – silnik o przeciwsobnym układzie cylindrów, zapewniający niższy środek ciężkości i lepsze wyważenie pojazdu.