wtorek, 01 lipiec 2025 18:37

Renault 5 2025 - elektryczna ikona powraca z nową energią

Renault 5 2025 Renault 5 2025 Fot: renault.pl

Renault odświeża jeden ze swoich najbardziej kultowych modeli i robi to w wielkim stylu – nowy Renault 5 na prąd to nie tylko nawiązanie do klasyki, ale i nowoczesna propozycja dla kierowców szukających emocji oraz praktyczności w kompaktowym formacie. To auto łączy emocje z racjonalnością, przyciągając zarówno pamięcią do złotej ery motoryzacji, jak i solidną specyfikacją techniczną. Marka nie stworzyła gadżetu dla nostalgików, lecz samochód gotowy konkurować z najnowszymi elektrykami segmentu B.

 

Spis treści:

Historia Renault 5 i decyzja zarządu

W 2021 roku Luca de Meo, prezes grupy Renault, zadecydował o powrocie legendarnego modelu Renault 5 do produkcji jako pełnoprawny samochód elektryczny. Pomysł zrodził się z obserwacji prototypu stworzonego przez François Leboine’a – projektanta, który później przeszedł do marki Fiat. Prototyp R5, początkowo uznany za zbyt retro, zyskał nową szansę i został w pełni zrealizowany.

Renault 5 elektryczny z 2025 roku w widoku z boku na tle kolorowego gradientu
Renault 5 - Fot: renault.pl

Nowa platforma Ampr i produkcja w Douai

Nowe Renault 5 bazuje na platformie Ampr Small, zaprojektowanej z myślą o samochodach elektrycznych i budowanej przez wyodrębnioną spółkę Ampere. Produkcja odbywa się w fabryce w Douai, we Francji, a aż 70% komponentów pochodzi od dostawców oddalonych o mniej niż 300 km. Pojazd ma płaską podłogę i długi rozstaw osi, co zapewnia więcej przestrzeni w kabinie mimo kompaktowych wymiarów nadwozia.

Tylna czesc Renault 5 elektrycznego w kolorze zoltym z napisem Renault na tle pomaranczowego swiatla
Renault 5 - Fot: renault.pl

Bateria i napęd w wersjach 40 i 52

Dostępne są dwa warianty: 40 kWh (120 KM) i 52 kWh (150 KM), oferujące zasięg odpowiednio 314 i 410 km. Obie wersje posiadają chłodzenie cieczą, ładowanie do 100 kW oraz napęd synchroniczny bez metali ziem rzadkich. Zaletą jest także dwukierunkowe ładowanie – umożliwia ono ładowanie auta w tanich godzinach nocnych i oddawanie energii w szczycie.

Styl retro połączony z technologią

Nowe Renault 5 zachowuje stylistykę oryginału, ale łączy ją z nowoczesnymi ekranami, cyfrowymi wskaźnikami i jasnym, kolorowym wnętrzem. Detale, takie jak reflektory z motywem kwadratu, nawiązują do kultowego pierwowzoru. Tapicerka i deska rozdzielcza wykorzystują elementy przypominające model Turbo, a cyfrowe zegary przypominają klasyczne, ale są w pełni nowoczesne.

Modele Renault 5 2025 ustawione w rzedzie w roznych kolorach karoserii
Renault 5 - Fot: renault.pl

Wyposażenie funkcje i ekonomia

Wszystkie wersje posiadają pompę ciepła, funkcję planowania ładowania, system multimedialny z integracją aplikacji Google oraz intuicyjne przyciski fizyczne. Renault zadbało też o elementy użytkowe: dostępne są wersje z systemami asystującymi, nowoczesnymi funkcjami bezpieczeństwa i wygodnym systemem infotainment.

  • Pompa ciepła we wszystkich wersjach
  • Dwa cyfrowe wyświetlacze
  • Planowanie ładowania i aplikacja mobilna
  • Fizyczne przyciski skracające czas reakcji

Wrażenia z jazdy na mieście i poza

Auto prowadzi się zwinne, precyzyjnie i cicho, nawet na trudnych drogach, dzięki tylnej osi wielowahaczowej i sztywnej konstrukcji nadwozia. Renault 5 zaskakuje solidnością, a zawieszenie pracuje miękko i elastycznie. Przyspieszenie do 100 km/h w wersji 150 KM zajmuje 8 sekund.

Porównanie z modelami od Kia i Chery

W klasie miejskich elektryków konkurencja rośnie. Renault 5 wypada korzystnie na tle większego i mocniejszego modelu Kia EV6 GT, który jednak celuje w innego klienta – stawiającego na osiągi i przestrzeń. Podobnie zaskakująco dobry stosunek ceny do wyposażenia oferuje Chery Tiggo 7 Pro SE, jednak to SUV – Renault celuje w klientów miejskich, poszukujących retro klimatu z nowoczesną technologią.

Warianty ceny i finansowanie

Ceny zaczynają się od 122 000 zł za wersję podstawową z baterią 40 kWh, a wariant z większym zasięgiem kosztuje od 143 000 zł. Renault oferuje też atrakcyjne finansowanie z zerowym oprocentowaniem i ratą miesięczną od około 920 zł, przy wkładzie własnym 36 000 zł.

WersjaBateriaMoc silnikaZasięg WLTPCena
Comfort 40 kWh 120 KM 314 km 122 000 zł
Iconic 52 kWh 150 KM 410 km 143 000 zł

Słownik

  • WLTP – procedura pomiaru zasięgu i zużycia energii dla samochodów elektrycznych w warunkach zbliżonych do rzeczywistości
  • Ampr Small – platforma konstrukcyjna opracowana przez Renault dla małych samochodów elektrycznych
  • Pompa ciepła – system ogrzewania wnętrza pojazdu wykorzystujący zjawisko cyrkulacji energii, oszczędzający prąd z baterii
  • Bi-kierunkowe ładowanie – technologia pozwalająca nie tylko ładować samochód, ale i oddawać z niego energię do sieci lub domu
  • Silnik synchroniczny wzbudzany – silnik elektryczny bez magnesów trwałych, bez użycia metali ziem rzadkich