Spis treści:
- Historia Renault 5 i decyzja zarządu
- Nowa platforma Ampr i produkcja w Douai
- Bateria i napęd w wersjach 40 i 52
- Styl retro połączony z technologią
- Wyposażenie funkcje i ekonomia
- Wrażenia z jazdy na mieście i poza
- Porównanie z modelami od Kia i Chery
- Warianty ceny i finansowanie
- Słownik
Historia Renault 5 i decyzja zarządu
W 2021 roku Luca de Meo, prezes grupy Renault, zadecydował o powrocie legendarnego modelu Renault 5 do produkcji jako pełnoprawny samochód elektryczny. Pomysł zrodził się z obserwacji prototypu stworzonego przez François Leboine’a – projektanta, który później przeszedł do marki Fiat. Prototyp R5, początkowo uznany za zbyt retro, zyskał nową szansę i został w pełni zrealizowany.

Nowa platforma Ampr i produkcja w Douai
Nowe Renault 5 bazuje na platformie Ampr Small, zaprojektowanej z myślą o samochodach elektrycznych i budowanej przez wyodrębnioną spółkę Ampere. Produkcja odbywa się w fabryce w Douai, we Francji, a aż 70% komponentów pochodzi od dostawców oddalonych o mniej niż 300 km. Pojazd ma płaską podłogę i długi rozstaw osi, co zapewnia więcej przestrzeni w kabinie mimo kompaktowych wymiarów nadwozia.

Bateria i napęd w wersjach 40 i 52
Dostępne są dwa warianty: 40 kWh (120 KM) i 52 kWh (150 KM), oferujące zasięg odpowiednio 314 i 410 km. Obie wersje posiadają chłodzenie cieczą, ładowanie do 100 kW oraz napęd synchroniczny bez metali ziem rzadkich. Zaletą jest także dwukierunkowe ładowanie – umożliwia ono ładowanie auta w tanich godzinach nocnych i oddawanie energii w szczycie.
Styl retro połączony z technologią
Nowe Renault 5 zachowuje stylistykę oryginału, ale łączy ją z nowoczesnymi ekranami, cyfrowymi wskaźnikami i jasnym, kolorowym wnętrzem. Detale, takie jak reflektory z motywem kwadratu, nawiązują do kultowego pierwowzoru. Tapicerka i deska rozdzielcza wykorzystują elementy przypominające model Turbo, a cyfrowe zegary przypominają klasyczne, ale są w pełni nowoczesne.

Wyposażenie funkcje i ekonomia
Wszystkie wersje posiadają pompę ciepła, funkcję planowania ładowania, system multimedialny z integracją aplikacji Google oraz intuicyjne przyciski fizyczne. Renault zadbało też o elementy użytkowe: dostępne są wersje z systemami asystującymi, nowoczesnymi funkcjami bezpieczeństwa i wygodnym systemem infotainment.
- Pompa ciepła we wszystkich wersjach
- Dwa cyfrowe wyświetlacze
- Planowanie ładowania i aplikacja mobilna
- Fizyczne przyciski skracające czas reakcji
Wrażenia z jazdy na mieście i poza
Auto prowadzi się zwinne, precyzyjnie i cicho, nawet na trudnych drogach, dzięki tylnej osi wielowahaczowej i sztywnej konstrukcji nadwozia. Renault 5 zaskakuje solidnością, a zawieszenie pracuje miękko i elastycznie. Przyspieszenie do 100 km/h w wersji 150 KM zajmuje 8 sekund.
Porównanie z modelami od Kia i Chery
W klasie miejskich elektryków konkurencja rośnie. Renault 5 wypada korzystnie na tle większego i mocniejszego modelu Kia EV6 GT, który jednak celuje w innego klienta – stawiającego na osiągi i przestrzeń. Podobnie zaskakująco dobry stosunek ceny do wyposażenia oferuje Chery Tiggo 7 Pro SE, jednak to SUV – Renault celuje w klientów miejskich, poszukujących retro klimatu z nowoczesną technologią.
Warianty ceny i finansowanie
Ceny zaczynają się od 122 000 zł za wersję podstawową z baterią 40 kWh, a wariant z większym zasięgiem kosztuje od 143 000 zł. Renault oferuje też atrakcyjne finansowanie z zerowym oprocentowaniem i ratą miesięczną od około 920 zł, przy wkładzie własnym 36 000 zł.
Wersja | Bateria | Moc silnika | Zasięg WLTP | Cena |
---|---|---|---|---|
Comfort | 40 kWh | 120 KM | 314 km | 122 000 zł |
Iconic | 52 kWh | 150 KM | 410 km | 143 000 zł |
Słownik
- WLTP – procedura pomiaru zasięgu i zużycia energii dla samochodów elektrycznych w warunkach zbliżonych do rzeczywistości
- Ampr Small – platforma konstrukcyjna opracowana przez Renault dla małych samochodów elektrycznych
- Pompa ciepła – system ogrzewania wnętrza pojazdu wykorzystujący zjawisko cyrkulacji energii, oszczędzający prąd z baterii
- Bi-kierunkowe ładowanie – technologia pozwalająca nie tylko ładować samochód, ale i oddawać z niego energię do sieci lub domu
- Silnik synchroniczny wzbudzany – silnik elektryczny bez magnesów trwałych, bez użycia metali ziem rzadkich