Trwa to miesiąc, dwa, pół roku, rok. Naturalnym krokiem wydaje się być zamknięcie firmy, jednak radzimy jeszcze się z tym wstrzymać i wypróbować inne rozwiązania. Jakie? Kilka propozycji znajdziesz w naszym poradniku.
Od tego trzeba zacząć, ponieważ możemy się założyć, że nadal ponosisz koszty, bez których spokojnie jesteś w stanie dalej funkcjonować. Przykładem jest leasing na samochód. Jeśli stanowi duże obciążenie dla Twojej firmy, to bez skrupułów z niego zrezygnuj, decydując się na odstąpienie leasingu (wówczas operacja odbędzie się bezkosztowo).
Zmień profil działalności
Wiemy, że brzmi strasznie, ale być może Twój model biznesowy już się wyczerpał? To, że przez ostatnie lata udawało Ci się dobrze żyć z biznesu, wcale nie oznacza, że tak będzie już zawsze – o czym zresztą właśnie się przekonujesz. Rozważ zmianę profilu działalności, szukając pieniędzy tam, gdzie one są, czyli np. w innej branży, w innej grupie produktowej etc.
Zmieniając profil firmy skorzystaj z opinii ekspertów : „Zarabiaj na hobby – to zdecydowanie najlepszy sposób na dorobienie do pensji, bo robiąc coś, czym się pasjonujesz, masz największą szansę na zdobycie klientów. Wszyscy cenimy fachowców i pasjonatów, dlatego w pierwszej kolejności pomyśl o dodatkowej pracy ściśle związanej z Twoimi zainteresowaniami”. Źródło opinii: Pieniądze po godzinach? 5 pomysłów na to, jak dorobić do pensji (finansowy360.pl)
Podnieś ceny
Nie myślałeś o tym? Może boisz się, że po podniesieniu cen stracisz klientów? Spójrz na to z innej strony: skoro przy obecnych cenach Twój biznes nie zarabia, to co właściwie masz do stracenia? Przecież nie prowadzisz organizacji charytatywnej. Podnieś ceny do takiego poziomu, jaki pozwoli Ci zarabiać, a nie tylko wegetować. Zdziwisz się, jak wielu klientów doceniających Twoją jakość zaakceptuje nowy cennik.
Doświadczeni doradcy polecają wprost: „Jeśli chcesz uniknąć bezpośredniego kontaktu ze stałym klientem i klarowania mu, dlaczego postanowiłeś podnieść ceny, możesz zastosować metodę zbiorczą. Zacznij od zmiany cennika na stronie internetowej. Następnie roześlij maila z oficjalną informacją do wszystkich klientów, którym podnosisz stawki. Krótko uzasadnij taką decyzję i czekaj na reakcję.” Źródło: Prawdziwe wyzwanie! jak podnieść ceny stałemu klientowi? (solumagroup.pl)
Pokombinuj z obniżeniem kosztów publicznoprawnych
Oczywiście nie mamy tutaj na myśli łamania prawa, ale zgodną z przepisami optymalizację podatków i innych danin na rzecz państwa. Przykład? Jeśli Twój partner/partnerka pracuje na etacie, to dobrym pomysłem może być zamknięcie działalności i zarejestrowanie nowej – tym razem na bliską osobę. Dzięki temu skorzystacie z ulg dla nowych firm (zwolnienie z ZUS oraz mały ZUS), co już pozwoli znacząco ograniczyć koszty działalności gospodarczej.
Rada
Przedyskutuj też z pracownikami zmniejszenie kosztów, w kontekście ich wydatków – specjalista radzi: „Jeśli Twoi pracownicy mają możliwość wykonywania pracy zdalnie, to jak najbardziej warto im to zaproponować. Początkowo pracownicy mogą się nawet ucieszyć, że szef zgadza się, aby pracowali z domu.” Źródło: Jakie koszty możesz spróbować przerzucić na pracowników? (poradnikpraca.pl)
Inne rozwiązania optymalizacyjne, jak na przykład zmiana formy opodatkowania, warto już omówić z doradcą podatkowym.
Autor: Mateusz Siwko, redaktor multiliportalu Mindly