niedziela, 15 czerwiec 2025 19:23

BMW X1 M35i - recenzja

BMW BMW Pixabay

Segment kompaktowych SUV-ów od kilku lat rozwija się w błyskawicznym tempie. Samochody tej klasy przestały być jedynie praktycznymi autami rodzinnymi. Wersje sportowe, elektryczne i hybrydowe otwierają nowy rozdział. Przykładem jest BMW X1 M35i – najmocniejszy i najdroższy wariant w historii tej serii. Czy warto zapłacić ponad 360 000 zł za kompaktowego SUV-a? A jak wypada na tle propozycji konkurencji?

Spis treści

Kompaktowy SUV z pazurem

BMW X1 M35i zadebiutował jako pierwszy w historii model tej serii z tak mocnym napędem. Dwulitrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem generuje 233 kW (317 KM) i 400 Nm momentu obrotowego, pozwalając przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy. To osiągi, które jeszcze dekadę temu kojarzyły się z autami stricte sportowymi.

Jednocześnie X1 zachowuje cechy kompaktowego SUV-a: wygodny dostęp do wnętrza, przestronny bagażnik o pojemności 540–1600 litrów, panoramiczny dach i komplet systemów bezpieczeństwa (m.in. AEB, czujniki martwego pola, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków).

Wnętrze jest nowoczesne – podwójny ekran, sportowe fotele z podświetlanym logo M i kierownica z łopatkami. Obsługa funkcji odbywa się przez dotykowy interfejs iDrive 9. Zrezygnowano z fizycznych pokręteł klimatyzacji, co nie wszystkim przypadnie do gustu.

Porównanie z innymi SUV-ami z 2025 roku

W segmencie, do którego należy X1, pojawiło się kilka głośnych premier. Dwa modele szczególnie warte porównania to Cadillac Optiq i Mercedes G 580 EV, o których więcej można przeczytać w recenzjach u nas

ModelMocNapędCena (PLN)Zasięg/Spalanie
BMW X1 M35i xDrive 317 KM AWD, benzyna turbo ~365 000 zł 7,8 l/100 km
Cadillac Optiq EV 2025 300 KM AWD, elektryczny ~280 000 zł ~480 km (WLTP)
Mercedes G 580 EV 2025 587 KM AWD, elektryczny ~630 000 zł ~470 km (WLTP)

Wrażenia z jazdy i ergonomia

X1 M35i sprawdza się zarówno w mieście, jak i na trasie. Mimo sportowego zawieszenia nie męczy na długich dystansach. Izolacja akustyczna jest dobra, choć szum opon bywa zauważalny przy wyższych prędkościach. Kierowca ma do dyspozycji napęd na cztery koła, który płynnie reaguje na zmienne warunki.

Pasażerowie z tyłu mają sporo miejsca, a dzięki przesuwnym siedzeniom można regulować przestrzeń w zależności od potrzeb. Plus za obecność portów USB-C i nawiewów. W testach użytkownicy chwalili komfort nawet podczas wielogodzinnych podróży.

BMW X1 M35i, fot: Pixabay

Najczęstsze błędy przy zakupie sportowego SUV-a

  • Brak analizy potrzeb – zakup mocnego auta do jazdy po mieście mija się z celem.
  • Ignorowanie kosztów utrzymania – sportowe wersje często wymagają droższych przeglądów i opon.
  • Niepełne porównanie ofert – na rynku są tańsze modele z lepszym wyposażeniem.
  • Niedoszacowanie komfortu – sportowe zawieszenie bywa twarde, co może męczyć na dziurawych drogach.

Co warto zapamiętać

  • BMW X1 M35i to najmocniejszy i najdroższy wariant tego modelu w historii.
  • Oferuje osiągi na poziomie sportowych hatchbacków, zachowując wygodę SUV-a.
  • W porównaniu do modeli jak Cadillac Optiq czy Mercedes G 580, oferuje świetny kompromis między mocą a ceną.
  • Nie każdemu się przyda – lepiej sprawdzić, czy potrzebujesz aż tyle koni mechanicznych.
  • Dla miejskich użytkowników bardziej opłacalne mogą być wersje hybrydowe lub elektryczne.

Glosariusz

SUV

Sport Utility Vehicle – samochód sportowo-użytkowy z podwyższonym zawieszeniem i przestronnym wnętrzem.

AWD

Napęd na wszystkie koła (All-Wheel Drive), poprawiający trakcję i stabilność auta.

WLTP

Procedura testowa określająca zasięg i zużycie paliwa aut w warunkach zbliżonych do rzeczywistych.

Moment obrotowy

Siła obrotowa silnika wyrażana w niutonometrach (Nm), wpływa na przyspieszenie i elastyczność jazdy.

Hatchback

Nadwozie samochodu z tylną klapą unoszoną razem z szybą, często o bardziej kompaktowym charakterze.