Już nawet nazwa tej części sugeruje, że jej zadaniem jest zderzanie się z przeszkodami. Nie jest więc niczym dziwnym, że zderzaki są najczęściej wymienianym elementem karoserii w samochodach osobowych. W związku z tym postanowiliśmy przygotować krótki artykuł, w którym opiszemy budowę i zasadę działania nowoczesnych zderzaków samochodowych i jak mamy nadzieję, w ten sposób przekonamy cię, że naprawianie uszkodzonego zderzaka może doprowadzić do poważnego zagrożenia i że dużo rozsądniejszym rozwiązaniem jest wymiana zderzaka na nowy.
Budowa i zasada działania zderzaka samochodowego
W nowoczesnych samochodach osobowych zderzaki są celowo skonstruowane tak, aby przejmować na siebie energię uderzenia. Robią to poprzez odkształcenie elementów ukrytych wewnątrz samego zderzaka. Pod najczęściej plastikową obudową zderzaka znajdują się metalowe żebra zaprojektowane tak, aby w momencie uderzenia złożyć się trochę jak origami i tym samym zamortyzować uderzenie.
Tak jak już wspomnieliśmy, elementy te ukryte są pod zewnętrzną obudową, przez co kierowcy często nie zdają sobie sprawy z pracy, jaką wykonał zderzak, co z kolei często prowadzi do niebezpiecznych sytuacji. Chcąc nieco zaoszczędzić, kierowcy w bardziej lub mniej profesjonalny sposób starają się naprawić zewnętrzną obudowę zderzaka tak, aby ukryć uszkodzenia powstałe w wyniku kolizji. Nawet kiedy to się udaje i zderzak z pozoru wygląda jak nowy, to jego wnętrze pozostaje uszkodzone. W wypadku kolejnego zdarzenia drogowego, taki chałupniczo naprawiony zderzak nie odegra już tak sprawnie swojej roli i nie przejmie na siebie energii uderzenia. W takim wypadku energia uderzenia uszkodzi inne elementy pojazdu lub – co gorsza – odbije się na zdrowiu osób przebywających w samochodzie.
W związku z tym naprawę zderzaka zalecamy tylko i wyłącznie w przypadku otarć. Jeśli doszło do uderzenia, nawet z pozoru niegroźnego, to najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wymiana zderzaka na nowy.